Arendal Cykleclub representert i VM Masters

Sesongens store mål var UCI World Cycling Tour Final – amatørenes VM eller veteranenes-VM i landeveissykling. Amatør-VM er nok mer riktig beskrivelse da det er for alle aldersklasser fra 19 år og oppover. Amatør-VM ble arrangert i Aalborg i Danmark første helgen i september.

La det være sagt med en gang – det er mange flinke og ekstremt spreke folk fra hele verden som kan sykle, sykle svært fort.

Ventetiden i startpulja med teamet – Geir Henning Larsen fra Bryne (med sommerhus på Hisøya) og Åse som langer av hjul og drikke.

Årets mål

Opplevelsen fra VM i 2013 i Trento, Italia hadde gitt mersmak. Når det nå skulle gå i Aalborg i Danmark, nesten i vårt nabolag så ble det tidlig pekt ut som sesongens store mål. Danmark er flatt og det ville derfor være en løype som passet meg bedre enn Italia, tenkte jeg. Så feil kan man ta.

 

Litt om Løypa

Løypa som vi skulle sykle var 165km lang. For min del er det en fordel jo lengre jo bedre. Mange kan sykle fort i 8-10mil, men etter det så faller folk av. Som nevnte, jeg tenkte at det skulle bli en relativ flat løpe, men det virker som arrangøren hadde klart å legge løypa opp alle morene åser som fantes mellom Aalborg og Hobro på Jylland. Totalt skulle 1.335 høydemetre forseres. Ikke nok med det, det virket som alle bakker startet etter en 90 grader sving i ett kryss, dvs null gratisfart inn i bakken. Løypa var også krevende ved at den gikk mye på kryss og tvers, ut av stor vei, inn på små bygdeveier og derfor viktig å posisjonere seg riktig.

 

Her er en oversikt over de viktigste bakkene:

15 km, Sejlflodvej: 2,4% over 2300 meter.
24 km, Louisendalbakken: 3,6% over 950 meter.
34 km, Kongstedlundvej: 7,6% over 275 meter.
80 km, Rebildvej: 6,1% over 1150 meter.
93 km, Kridtbakken: 6,7% over 750 meter.
110 km, Højrisvej: 6,3% over 600 meter.
113 km, Halsmandsbrovej: 5,1% over 850 meter.
129 km, Harrildvej: 8,4% over 380 meter.
136 km, Ærtebjergvej: 6,6% over 350 meter.
146 km, Mjels Brovej: 3,3% over 1250 meter.
151 km, Poulstrupvej: 1,9% over 2070 meter.
155 km, Vissebakken: 6,0% over 450 meter.

 

Til tross for bakkene var likevel ikke dette forventet å bli den største utfordringen – det var vinden. Værmeldingen viste opp mot 10 sekundmeter – stort sett sidevind. Vi vet hvordan det kan slå ut.

Syklingen

Fellesstarten for voksne modne menn i alderen 50-54 år, skulle gå 09.40. Oppvarmingen startet litt over kl 08 og varte en liten halvtime. Deretter var det å stille seg i startbåsen minst en time for å sikre en plass langt fram i feltet. Med 226 ryttere i klassen fra 46 nasjoner så er feltet større enn Tour de France-feltet. Fikk ikke plass lengst fram, men følte jeg var OK plassert i startpuljen.

 

Det var masterbil de første 3 kilometerne. Da skulle det rød flagget slippes, som betyr at nå går starten. Starten gikk og feltet gikk i 50 km/t. Etter 3 kilometer gikk flagget og feltet økte hastigheten til 60 km/t!

 

Det var nervøst felt og mye kamp om posisjoneringene. Da går det som det bruker – velt. Ikke syklet 5 kilometer en gang og en velt foran meg. Det blir bomstopp, skrens på bakhjul, men heldigvis ingen nærkontakt med asfalten. Lyden av karbon i asfalten og skrik og skrål gjør at en får frysninger i hele kroppen, men dette er et VM. Jeg ser feltet forsvinner foran. Ingen bra start.

 

Det er bare å kaste seg på sykkelen igjen. Vi blir flere etter hvert og klarer heldigvis å kjøre oss opp til feltet igjen etter ca 3mil. Det å ta igjen feltet i 50 km/t koster og kostet. Måtte ligge på halen en stund. Plutselig ser jeg hovedfeltet er delt i 3 grupper. Sidevinden har delt feltet. Det er nesten surrealistisk å se 3 store vifteformer bortover slettene. Vurderte et lite øyeblikk å ta opp telefonen for å ta et bilde, men lot være heldigvis. Det var bare å kaste seg ned i bukken igjen. Vi klarte å kjøre oss opp til gruppe to før langesonen ved 65km. Der stod Åse klar med ekstra hjul og flasker. Heldigvis trengte jeg ikke noe av delene.

 

Vi så fortsatt gruppe 1 foran oss på lange sletter, men vi klarte aldri å ta de igjen. Etter Harrildvej-bakken ved 129km ga gruppa opp jakten på gruppe 1 og deretter ble det en rolig tur inn til mål. Folk begynte å posisjonere seg og spare seg til å spurte om plassene fra 25-30 og utover. Det var synd for når man ser på mellomtidene i ettertid så hadde det ikke vært umulig å ta igjen gruppe 1, men mange begynte å bli slitne så det var nok en av grunnene. Siste 2 milene plukket vi opp flere ryttere som hadde falt av gruppe 1. De siste 10-15 kilometerne satte jeg meg i front. Det gikk ikke fort så det var ikke vanskelig å sitte der. Noen forsøkte å støte, men ble som regel raskt hentet inn igjen i motvinden eller sidevinden som var. Siste 2 km inn mot mål gikk i Aalborgs gater og var nærmest som et gateritt. Der «våknet» nesten alle sammen og det ble kjørt som om fanden var på hjul. Selvsagt endre det med en ny velt rett foran meg. Jeg fikk heldigvis svingt unna og bestemte meg straks for at jeg skal komme hel til mål og bare tråkket rolig den siste biten. Hvor fort det gikk på siste 500m vet jeg ikke, men å spurte i slak nedoverbakke på betongheller er ikke min favoritt.

Målgang – trillet rolig i mål som nr 65

Litt stang ut

Etter målgang kom en nederlender bort til meg å takket; «Thank you for taken us to the finishline» og refererte til at jeg hadde sittet i front de siste 10-15 kilometerne. Mager trøst når en blir nummer 65 (av 226) i sesongens store mål. Følte jeg hadde bedre bein og mer å gå på enn det plasseringssifre vist. Vi kom ca 11minutter bak hovedfeltet.

Slik er sykkelritt – det er avhengig av all trening du har gjort siste året, dagsform, taktikk og utvikling underveis. Skal man hevde seg så skal må man ha dagen og litt flaks. Det er det som gjør sykkelsporten så fasinerende.

Jeg var ikke eneste deltaker fra Agder. Fra FOCC deltok Patrick «Søta Bror», Siren Wulff fra GSK (ble nr 5 på fellesstarten og 2 sek fra pallen – KUDOS!) og Christian Wulff fra KCK. Hvis jeg har oversett noen så får de ha meg unnskyldt.

 

Gran Fondo

Gran Fondo er en serie av ritt som arrangeres rundt om i hele verden. Jeg kvalifiserte meg til VM ved å sykle Copenhagen Gran Fondo og få en grei plassering der.

Alle turryttere i Agder som starter i pulje 1 eller rekordpulje, vil jeg anbefale å starte i tilsvarende ritt. Det er en stor opplevelse å sykle på nærmeste lukket vei og i aldersbestemte klasser. Det finnes også en del aktive ritt i Norge som selvsagt kan sykles, NM og Norgescup for master f,eks, men feltene er sjelden så store og arrangeres som oftest på trafikkert vei.

Jeg er sikker på at mange fra Agder vil kunne hevde seg høyt opp på resultatlistene i både Gran Fondo generelt samt VM.

Det er spektakulært, det gøy, det er hardt og det er et «ordentlig» ritt!